Interaktionistisk teori och analys av pedagogiskt samspel
7,5 hp
Kurskod: MSU71B
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2014-03-12. Giltig från och med 2014-03-13. Ersätts av: MSU72B - Interaktionistisk teori och analys av pedagogiskt samspel.
Nivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Utbildningsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: Interactionist Theory and Analysis of Pedagogical Interaction
Diarienummer: U2014-242-575
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs på distans, samt som valbar kurs i Masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Kursen innehåller undervisnings- och/eller examinationstillfällen förlagda till Högskolan Kristianstad eller annan bestämd plats.
Fördjupningsnivå
A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Magisterexamen inom utbildningsvetenskapligt relevant område varav minst 45 hp på avancerad nivå inom utbildningsvetenskapligt relevant område eller motsvarande.
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande såväl som fördjupade kunskaper om interaktionistisk teori och hur teorin kan användas vid tolkning av pedagogiskt samspel.
Innehåll
Moment 1 inleds med en introduktion till interaktionistiskt tänkande. Grundtankar och centrala begrepp inom forskningstraditionen behandlas. Vidare innefattar momentet fördjupning av några klassiska och samtida interaktionistiska teorier.
Moment 2 inriktas på frågan hur interaktionistisk teori kan appliceras på och bidra med förståelse av pedagogiskt samspel.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna ge en översiktlig presentation av grundtankar, perspektiv och centrala begrepp inom den interaktionistiska teoribildningen (1)
- visa på väsentligt fördjupade kunskaper inom någon del av den interaktionistiska teoribildningen (2).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kritiskt och systematiskt kunna jämföra och integrera kunskap från olika interaktionistiska teorier (3)
- utifrån interaktionistisk teori kunna analysera, tolka och diskutera ett empiriskt material bestående av pedagogiskt samspel (4).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kritiskt kunna argumentera kring interaktionistiska studiers värde ifråga om förståelse av pedagogisk verksamhet (5)
- visa på fördjupad insikt om vad interaktionistiskt studium kan bidra med i den egna professionella och personliga utvecklingen (6).
Genomförande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gestaltningar, självstudier och handledning. Redovisningar sker såväl muntligt och skriftligt.
Examination – prov och former
Delprov 1 (1 hp) Muntlig presentation (ca 20 minuter).
Presentationen förbereds genom att studenterna i mindre grupp skriver manus och med videokamera spelar in en episod avsedd att belysa ett pedagogiskt samspelsfenomen/-problem. Gruppen presenterar senare filmen i större grupp och tolkar innebörder i episoden med hjälp av interaktionistiska begrepp. Samtliga gruppmedlemmar ansvarar för att en dialog med publiken genomförs. Förarbetet och den muntliga presentationen genomförs gruppvis. Lärandemål 1 och 4 examineras.
Delprov 2 (3 hp) Hemskrivning (ca 6 s).
Delprovet förbereds genom diskussioner i seminarieform.
Hemskrivningen innefattar tre delar:
- Studenten ger en kortfattad, bred redogörelse för grundtankar, perspektiv och centrala begrepp inom den interaktionistiska forskningstraditionen.
- Studenten redogör för centrala tankegångar i några interaktionistiska monografier samt jämför och integrerar kunskaper från dessa.
- Studenten redogör för och diskuterar resultat i en doktorsavhandling samt i en svensk och en internationell vetenskaplig artikel i vilka interaktionistisk teori används.
Hemskrivningen skrivs individuellt. Lärandemål 1-3 examineras.
Delprov 3 (3,5 hp) Uppsats (ca 6 s.)
- Författande av en uppsats. Uppsatsen inleds med en kortfattad interaktionistisk ansats (baserat på Delprov 1). Vidare presenteras ett eget empiriskt material bestående av socialt samspel vilket analyseras och tolkas med hjälp av interaktionistiska begrepp. Uppsatsen innefattar även a) en skiss till möjlig interaktionistisk utgångspunkt i masteruppsatsen b) en diskussion om vad studier som den aktuella kan innebära/har inneburit för den studerandes professionella och personliga utveckling.
- Medverkan i seminarium där studenten redovisar sin studie, ansvarar för dialog om innehållet samt formulerar en slutsats rörande interaktionistiska studiers värde/potential ifråga om fördjupad förståelse av pedagogisk verksamhet. Uppsatsen skrivs individuellt.
Lärandemål 4-6 examineras
Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov tillsammans omfattande minst 4 hp.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2014-03-12. Giltig från och med 2014-03-13. Ersätts av: MSU72B - Interaktionistisk teori och analys av pedagogiskt samspel.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Asplund, Johan (1992), Det sociala livets elementära former. Göteborg: Korpen (268 s). Läsanvisningar ca 125 s.
-
Cooley, Charles Horton (1981), Samhället och individen. Göteborg: Korpen (40 s).
-
Goffman, Erving (1982), Interaction ritual: Essays on face-to-face behavior. New York: Pantheon Books (270 s). Läsanvisningar ca 70 s.
-
Mead, G.H (1976), Medvetandet, jaget och samhället. Lund: Argos förlag Läsanvisningar ca 100 s.
-
Ritzer, George (1996), Sociological theory. New York: Knopf (588 s). Läsanvisningar ca 50 s.
-
Scheff, Thomas. J (1990), Microsociology. Läsanvisningar ca 150 s.
-
Tillkommer litteratur om cirka 400 sidor som studenten väljer i samråd med kursledare; däribland en doktorsavhandling samt en svensk och en internationell vetenskaplig artikel i vilka interaktionistisk teori används..